Cusco de oude incastad - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sara Grootel - WaarBenJij.nu Cusco de oude incastad - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sara Grootel - WaarBenJij.nu

Cusco de oude incastad

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

18 September 2019 | Peru, Cuzco

Na alle avonturen in de jungle is het nu tijd om te gaan wennen aan de hoogte. We hebben 3 overnachtingen gepland in Cusco, op 3360 meter hoogte in de Andes, voordat we aan de trail naar Machu Pichu gaan beginnen. De bedoeling was lekker rustig aan te doen (zoals aangeraden wordt. Net zoals veel water drinken, geen alcohol, geen vlees eten). Dat is dus niet gelukt....
De eerste dag wilden we omhoog lopen naar de ruines van Saqsaywaman. Komen we een vriendelijke Peruaan tegen, die ons na even kletsen overhaalt een tour te paard te doen. Wij dus met die man mee naar zijn farm, Roeland op een paard gezet, en ik ook weer even voelen hoe paardrijden ook alweer is. En toen op pad. Onze gids heeft de hele tocht gelopen (>10 km) die wij dus te paard deden door de vallei, over de bergen, naar 2 ruïnes. We voelden ons af en toe alleen op de wereld, de uitzichten waren machtig. Zelfs Roeland vond het geloof ik wel prima, alleen beiden wat spierpijn achteraf. Na deze toch alsnog naar Saqsaywaman, rondleiding met een hele goede gids gedaan. Alleen het resultaat was dat we pas rond 15.00 terug in Cusco waren, weinig gegeten en gedronken hadden, veel zon hadden gezien (zonkracht 13!) en niet echt rustig aan gedaan hadden. Toen kwam de klachten, vooral Roeland werd erg beroerd. Maar na de lunch ging het alweer wat beter.
Cusco is rond het Plaza de Armes charmant met veel oude gebouwen, gezellige restaurants en veeeel straatverkopers (massage, schoenpoetsen, tekeningen), daaromheen een grote stad. Maar na een paar uur verblijf begonnen we het toch wel charmant te vinden.
De 2de dag zijn we met prive-gids en taxichauffeur op pad gegaan door de heilige vallei. Nog voor openingstijd in Tipon, dat vond zelfs de gids bijzonder want we waren er dus als enige. Daarna naar de zoutmijnen van Maras, Moray, Ollyantaytambo en Pisaq. 6 uur van huis, 18.00 weer thuis. Lang gereden en veelal kronkelige bergwegen, geluncht in een zeer lokaal restaurantje (per persoon 6 soles voor 2 gangen en drankje, zeg maar 1,5 euro) maar de moeite waard.
Morgen start de Inca Jungle Trail dus nu goed slapen, tas ompakken en dan beginnen aan waarschijnlijk het zwaarste avontuur van de reis.